maandag 8 februari 2010

Opdracht

Omschrijving

De ergometers zijn meestal voldoende aanpasbaar, maar daar ze bedacht zijn als medisch meetinstrument , hebben die een hoog prijskaartje. De meetfuncties zijn bij thuisgebruik eigenlijk niet gevraagd.

De hometrainers daarentegen zijn niet instelbaar. De pedaalkruk is meestal zo geïntegreerd met de rest van het mechanisme dat die niet vervangbaar zijn door andere krukken.
Een hometrainer met gemakkelijke opstap , en aangepaste pedaalcirkel voor mensen met beperkte bewegingsvrijheden wordt gezocht.

“Klassieke hometrainers zouden gebouwd zijn met een vaste slag voor de pedalen. Die slag is te groot voor J.D. Dit betreft hier een zoektocht naar een principiele of conceptuele oplossing, of liever nog iets wat reeds commercieel bestaat. Om te vermijden dat we het moeten laten ontwikkelen voor een te kleine markt.

Onderstaand is een oplossing voor een ergometer (zonder de meetapparatuur zie ik weinig of geen verschil met een hometrainer). Jammergenoeg is dit ding, gezien zijn medische inzetbaarheid, nogal prijzig. Maar het opent perspectieven. Al was het maar het overnemen van de pedaal-kruk-set (crankset) alleen, op een andere ergometer/hometrainer. Of is het een indicatie dat er meer bestaat ?

Verstelbare pedalen
Vb. van een ergometer

en een prijsindicatie .... pg 5 van deze pdf

Client

Joost

2 opmerkingen:

  1. Leuke blog !!

    Graag een kleine opmerking... ik ben geen ergotherapeut van opleiding, reken mij maar bij de 'techneuten' (technisch adviseur). Reeds puik werk geleverd !! Het fimpje is alvast van onschatbare waarde. Ik heb eveneens een kleine samenvatting gemaakt van de eerste bijeenkomst. Ik stuur jullie dit per e-mail door.
    Veel succes & ge roept maar als jullie advies nodig hebben! Bart Degryse

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer dat ik er niet bij was, maar door het filmpje heb ik toch een beeld verkregen van wie Joost is, wat de mogelijkheden zijn en wat de beperkingen zijn.
    Indien jullie vraagjes hebben, mogen jullie me steeds contacteren ! Succes !!
    Griet Castelain

    BeantwoordenVerwijderen